Teatteri 2.0:n julkaisut

Uuden näytelmän antologia (2018)

KIRJOITTAJAT: Taija Helminen, Marie Kajava, Pipsa Lonka, Jonni Pantzar, Tuomas Timonen, Elina Snicker ja Saara Rautavuoma

Uuden näytelmän ohjelma julkaisema Uuden näytelmän antologia sisältää viisi vuosina 2003–2017 valmistunutta näytelmätekstiä: Merkkipäivä (Taija Helminen, 2017), Nälänhätä (Marie Kajava, 2016), Helmi – yksi äiti muiden joukossa (Pipsa Lonka, 2013), Maa jossa sankarit saavat elää (Jonni Pantzar, 2016) ja Elämänmäki (Tuomas Timonen, 2003). Lisäksi kirjasta löytyvät teoksia taustoittavat puheenvuorot kirjailijoilta ja UNOn dramaturgin Elina Snickerin artikkeli, joka antaa välineitä lähestyä uuden näytelmän lukemista.

Antologia julkaistiin UNOn Uuden näytelmän tapahtumassa Teatterikesässä pe 10.8.2018. Kirja on saatavilla suoraan UNOsta, TINFOn verkkokaupasta, nettikirjakaupoista sekä osasta UNOn verkoston teattereiden lipumyynneistä (lisätietoa elokuun aikana).

Lisätiedot

Avoin näyttämö 2 – Kohti joustavampia rakenteita (2017)

KIRJOITTAJAT: Saara Rautavuoma ja Kati Sirén

Teos esittelee Teatteri 2.0:ssa kehitettyä Avoimen näyttämön ajattelua, joka on ehdotus yhdeksi tavaksi, miten tulevaisuuden teatterirakenteet voisivat toimia, jos niiltä toivotaan enemmän avoimuutta ja hengittävyyttä. Ajattelun ohella avataan käytäntöä eli konkreettisia esimerkkejä Lahden kaupunginteatterissa vuosina 2015-2016 toteutusta pilottihankkeesta. Teoksen lopusta löytyy kolme tekijäpuheenvuoroa – kolme näkyä Avoimen näyttämön erilaisiin mahdollisuuksiin.

Lisätiedot teoksesta | Teoksen sähköiseen versioon

Avoin näyttämö – Käsikirja teatterin uudistajille (2015)

KIRJOITTAJAT: Saana Lavaste, Saara Rautavuoma ja Kati Sirén

Ohjaaja Saana Lavaste ja tuottaja Saara Rautavuoma perustivat Teatteri 2.0:n vuonna 2010. Teatteri-ilmaisun ohjaaja Kati Sirén on ollut mukana alusta asti vetämässä yhteisöllisiä teatteriprosesseja. Tämä teos on kolmikon kirjoittama käsikirja teatterin uudistajille. Se on visio siitä mitä teatteri voisi olla ja kapinaa niitä rakenteita ja käytäntöjä vastaan, jotka tukehduttavat taidelajin elinvoimaisuutta. Teos on syntynyt arkisista teatterityön kokemuksista, rakkaudesta teatteriin ja sen mahdollisuuksiin.

Lisätiedot teoksesta | Teoksen sähköiseen versioon